Zapraszamy do naszej nowej (drugiej) lokalizacji - GOK Długołęka, ul. Polna 1A, lok. 1.1.                    Zapraszamy do naszej nowej (drugiej) lokalizacji - GOK Długołęka, ul. Polna 1A, lok. 1.1.              

Oferta

W Sensorycznych Smykach oferujemy szeroki zakres usług terapeutycznych i rozwojowych dla dzieci. Zapoznaj się ze szczegółami naszych zajęć.


Integracja sensoryczna

Integracja sensoryczna to coraz bardziej popularna koncepcja pomagająca zrozumieć zaburzenia zachowania u dzieci, znana także jako sensomotoryka. Jej celem jest przywrócenie prawidłowego funkcjonowania wszystkich zmysłów, gdyż nawet drobne zakłócenie w pracy jednego z nich może wpłynąć na funkcjonowanie całego organizmu. Zaburzenia integracji sensorycznej mogą dotyczyć zarówno dzieci, jak i dorosłych. Gdy układ nerwowy niewłaściwie przetwarza bodźce zmysłowe, mówimy o zaburzonej integracji sensorycznej.

dziewczynka w okularach

Zachowania, które mogą Cię zaniepokoić

Poniżej znajduje się lista objawów, które mogą wskazywać na problemy z integracją sensoryczną. Nie są to jednak wszystkie możliwe symptomy:

  • trudności w nawiązywaniu relacji społecznych,
  • problemy z organizacją przestrzeni wokół siebie,
  • opóźniony rozwój mowy,
  • problemy emocjonalne, takie jak lęk, stres, niska samoocena,
  • nadwrażliwość lub niedowrażliwość na bodźce zmysłowe (np. dotyk, światło, dźwięki, zapachy),
  • szybka męczliwość i niechęć do podejmowania wysiłku,
  • zaburzenia związane z integracją odruchów niemowlęcych (np. odruch moro, ssania),
  • niskie napięcie mięśniowe (np. wiotkość, brak stabilności),
  • zaburzenia koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • problemy z utrzymaniem równowagi,
  • trudności z motoryką małą (np. problemy z nawlekaniem koralików, posługiwaniem się palcami, chwytaniem pisaka).

Jeśli jakiekolwiek z tych zachowań wzbudza Twój niepokój, skontaktuj się ze specjalistą.


Trening umiejętności społecznych

Trening umiejętności społecznych to forma wsparcia dla dzieci i młodzieży, realizowana poprzez zabawę i ćwiczenia w małych grupach. Dzięki temu dzieci uczą się prawidłowych zachowań społecznych, które mogą znaleźć zastosowanie w codziennym życiu. Poprzez te zajęcia rozwijają umiejętności komunikacyjne, uczą się konstruktywnej krytyki i jej przyjmowania, a także rozpoznawania i kontrolowania własnych emocji. Trening wzmacnia współpracę, buduje pewność siebie oraz rozwija wiarę we własne możliwości.

dzieci rysują kredą

Jak wygląda trening umiejętności społecznych dla dzieci?

Zajęcia odbywają się w formie zabawy, co sprawia, że dzieci chętnie w nich uczestniczą i łatwiej przyswajają nowe zasady. Pracują w małych grupach, zazwyczaj 4-6 osobowych. Zajęcia obejmują dyskusje, burze mózgów, a także zadania plastyczne, które pomagają dzieciom wyrazić swoje emocje na papierze. Program łączy elementy terapii, edukacji oraz zabawy, tworząc wszechstronny proces rozwoju społecznego.

Przed przystąpieniem do zajęć odbywa się konsultacja z rodzicem i dzieckiem. Pedagog ocenia, jakie trudności napotyka dziecko i czy trening umiejętności społecznych jest dla niego odpowiednią formą wsparcia.

Czy trening umiejętności społecznych jest odpowiedni dla twojego dziecka?

Jeśli zastanawiasz się, czy twoje dziecko mogłoby skorzystać z takich zajęć, zadaj sobie kilka pytań:

  1. Czy twoje dziecko jest nieśmiałe i unika grup?
  2. Czy ma trudności z przestrzeganiem zasad i zrozumieniem ich sensu?
  3. Czy bywa impulsywne i ma problem z kontrolowaniem emocji, przez co jest źle odbierane przez rówieśników?
  4. Czy ma trudności z adaptacją do nowych sytuacji i zmian?
  5. Czy ma problemy z nawiązywaniem kontaktów i często trzyma się na uboczu?

Jeśli odpowiedziałeś twierdząco na kilka z tych pytań, warto rozważyć konsultację ze specjalistą, który pomoże ocenić, czy trening umiejętności społecznych będzie odpowiedni dla twojego dziecka.


Terapia ręki

Terapia ręki to forma wsparcia, której celem jest poprawa motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów palców, dłoni i rąk. Nieprawidłowy rozwój motoryczny może negatywnie wpływać na funkcjonowanie ręki, dlatego terapia skupia się na usprawnianiu tych obszarów. Ćwiczenia są indywidualnie dopasowywane przez terapeutę do potrzeb każdego dziecka. Przed rozpoczęciem terapii przeprowadzana jest diagnoza, która pozwala na rozpoznanie trudności. Terapia może być realizowana samodzielnie lub w połączeniu z integracją sensoryczną.

zabawa sensoryczna

Dla kogo jest przeznaczona terapia ręki?

Terapia ręki jest skierowana głównie do dzieci, które mają:

  • trudności manualne, takie jak wiązanie sznurowadeł, zapinanie guzików, nawlekanie koralików czy układanie drobnych przedmiotów,
  • trudności grafomotoryczne, objawiające się problemami z precyzyjnym rysowaniem, wycinaniem, lepieniem czy wykonywaniem szlaczków,
  • problemy z utrzymaniem prawidłowej postawy przy pracy stolikowej,
  • niewłaściwe tempo ruchów podczas wykonywania zadań (zbyt wolne lub zbyt szybkie),
  • obniżony poziom graficzny pisma, charakteryzujący się niekształtnymi, kanciastymi literami, które wychodzą poza linię, mają różne nachylenie i długość,
  • osłabione mechanizmy równoważne, co może powodować trudności z jazdą na rowerze, hulajnodze czy staniem na jednej nodze,
  • problemy z napięciem mięśniowym w obrębie kończyny górnej i obręczy barkowej, co objawia się np. zbyt mocnym ściskaniem narzędzi pisarskich.

Sensoplastyka

Sensoplastyka, czyli plastyka sensoryczna, to forma zajęć pobudzająca wszystkie zmysły dziecka. Poprzez różnorodne działania, takie jak dotykanie, wąchanie czy smakowanie, dzieci rozwijają swoje zmysły, co ma pozytywny wpływ na pracę mózgu, kreatywność i twórczość.

Zajęcia sensoplastyczne są dostosowane do wieku dzieci. Maluchy w wieku 3-12 miesięcy koncentrują się głównie na dotykaniu, poznawaniu nowych smaków i kolorów. Starsze dzieci mogą angażować się w bardziej złożone działania, takie jak tworzenie i konstruowanie.

uśmiechnięte dziecko

Rodzice powinni być przygotowani na to, że po zajęciach dzieci wyjdą brudne, ale szczęśliwe. Dlatego warto zabrać ze sobą dodatkowe ubranie na zmianę.